STANOWISKO DEPARTAMENTU PRAWNEGO MINISTERSTWA PRACY
I POLITYKI SPOŁECZNEJ Z 15 CZERWCA 2010 R. W SPRAWIE OBLICZANIA ODSZKODOWANIA Z
ART. 55 § 11 K.P. W RAZIE NIEWYPŁACANIA ZMIENNYCH SKŁADNIKÓW
WYNAGRODZENIA
Przy obliczaniu wysokości odszkodowania
przysługującego pracownikowi, który rozwiązał umowę o pracę bez wypowiedzenia z
powodu ciężkiego naruszenia przez pracodawcę podstawowych obowiązków wobec
pracownika (art. 55 § 11 kodeksu pracy) stosuje się zasady
obowiązujące przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop (§ 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z
29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie
niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania
odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych
należności przewidzianych w kodeksie pracy – Dz.U. nr
62, poz. 289 ze zm.).
Na podstawie § 16 ust. 1 rozporządzenia
ministra pracy i polityki socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie
szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania
wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz.U. nr 2, poz. 14 ze zm.) zmienne składniki wynagrodzenia
wypłacone w okresie 3 miesięcy bezpośrednio poprzedzających miesiąc nabycia
prawa do ekwiwalentu, uwzględnia się przy ustalaniu ekwiwalentu u w średniej
wysokości z okresu.
W związku z powyższym Departament Prawa
Pracy wyraża pogląd, że w szczególnej sytuacji niewypłacania przez pracodawcę
zmiennych składników wynagrodzenia w okresie, z którego są uwzględniane przy
ustalaniu odszkodowania przysługującego pracownikowi, który rozwiązał umowę o
pracę na podstawie art. 55 § 11 k.p., przy
ustalaniu wysokości tego odszkodowania powinny być brane pod uwagę zmienne
składniki wynagrodzenia w wysokości należnej pracownikowi za ten okres, czyli w
wysokości, która powinna zostać wypłacona.
Pracodawca jest bowiem zobowiązany
ustalić wysokość wynagrodzenia za pracę za dany miesiąc, uwzględniając
wszystkie przysługujące pracownikowi składniki. Istnieje zatem możliwość
ustalenia wysokości zmiennego składnika wynagrodzenia, który za dany miesiąc
się należy pracownikowi i ma być wypłacony.
Nie można zdaniem Departamentu w takim
przypadku stosować § 11 ust. 1 rozporządzenia ponieważ w tym okresie
pracownikowi przysługuje prawo do zmiennych składników wynagrodzenia, które
jednak nie jest realizowane przez pracodawcę. Przepis § 11 tego rozporządzenia
dotyczy bowiem sytuacji gdy w okresie 3 miesięcy pracownik nie ma prawa do
wynagrodzenia, a nie gdy należne wynagrodzenie nie zostało wypłacone.
Należy zaznaczyć, że wszelkie
wątpliwości dotyczące przepisów prawa pracy mogą być wyjaśnione przez obsługę
prawną pracodawcy. Zgodnie bowiem z przepisami ustawy z 6 lipca 1982 r. o
radcach prawnych (Dz.U. z 2010 r. nr 10, poz. 65 ze
zm.) obsługę prawną jednostki organizacyjnej wykonują radcowie prawni, do zadań
których należy m. in. wydawanie opinii prawnych i udzielanie wyjaśnień w
zakresie stosowania przepisów prawnych.
W razie wątpliwości dotyczących
przepisów prawa pracy istnieje możliwość zwrócenia się o pomoc prawną do
właściwego okręgowego inspektoratu pracy. Państwowa Inspekcja Pracy jest bowiem
organem ustawowo powołanym do nadzoru i kontroli przestrzegania przez
pracodawców przepisów prawa pracy, a także uprawnionym do udzielania informacji
i porad z zakresu prawa pracy (art. 1 oraz art. 10 ust. 1 pkt
7 lit. e ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy, Dz.U. nr 89, poz. 589 ze zm.).
Natomiast Ministerstwo Pracy i Polityki
Społecznej nie jest uprawnione do dokonywania i wydawania powszechnie
obowiązującej wykładni przepisów pracy. W konsekwencji opinie Departamentu nie
są wiążące zarówno dla inspektorów pracy jak i sądów.
STANOWISKO
GŁÓWNEGO INSPEKTORATU PRACY Z 15 WRZEŚNIA 2010 R. W SPRAWIE OBLICZANIA
ODSZKODOWANIA Z ART. 55 § 11 K.P. W RAZIE NIEWYPŁACANIA SKŁADNIKÓW
ZMIENNYCH (GPP-364-4560- 47-1/10/PE/RP)
Pracownikowi,
który rozwiązuje umowę o pracę bez wypowiedzenia z powodu naruszenia przez
pracodawcę podstawowych obowiązków wobec pracownika, przysługuje odszkodowanie
w kwocie równej wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia, a w przypadku
rozwiązania umowy zawartej na czas określony lub na czas wykonania określonej
pracy - w wysokości wynagrodzenia za okres dwóch tygodni.
Zgodnie
z § 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia ministra pracy i
polityki socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia
w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania
odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych
należności przewidzianych w kodeksie pracy (Dz.U. nr
62 poz. 289 ze zm.) w celu obliczenia odszkodowania przysługującego
pracownikowi, który rozwiązał umowę o pracę bez wypowiedzenia z powodu
ciężkiego naruszenia przez pracodawcę podstawowych obowiązków wobec pracownika,
stosuje się zasady obowiązujące przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop.
Przy
obliczaniu odszkodowania należy więc odwołać się do rozporządzenia ministra
pracy i polityki socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad
udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas
urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz.U.
nr 2, poz. 14 ze zm.). Zgodnie z § 15 rozporządzenia składniki wynagrodzenia
określone w stawce miesięcznej w stałej wysokości uwzględnia się przy ustalaniu
ekwiwalentu w wysokości należnej w miesiącu nabycia prawa do tego ekwiwalentu.
Natomiast zmienne składniki wynagrodzenia przysługujące pracownikowi za okresy
nie dłuższe niż 1 miesiąc, wypłacone w okresie 3 miesięcy bezpośrednio
poprzedzających miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu, uwzględnia się przy
ustalaniu ekwiwalentu w średniej wysokości z tego okresu. Jeżeli zatem w
okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc nabycia prawa do odszkodowania
pracownikowi nie była wypłacana premia, odszkodowanie należy obliczyć
uwzględniając wyłącznie wynagrodzenie określone w stawce miesięcznej w stałej
wysokości. Brak bowiem podstaw prawnych do uwzględnienia w takim przypadku niewypłaconych
zmiennych składników wynagrodzenia.
Jednocześnie
należy zauważyć, że w przypadku, gdy pracownik spełnił przesłanki nabycia prawa
do premii regulaminowej, jednak pracodawca nie wypłacił pracownikowi należnego
świadczenia, pracownik może dochodzić roszczeń z tego tytułu na drodze sądowej.
W ramach postępowania o zapłatę należnej pracownikowi premii pracownik mógłby
dochodzić także wyrównania kwoty wypłaconego odszkodowania.